Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 15 februari 2014

För hela livet


 Nederluleå kyrka, Gammelstad

Jag har haft ovanligt många vigslar under januari och februari och fler kommer innan sommaren. Det är roligt att par gifter sig även under vinter och vårvinter.

Ibland hör jag par som säger att de inte tycker att de har råd att gifta sig (det kan även gälla dop) - det känns tråkigt att höra. Med mitt blogginlägg vill jag säga; det måste inte vara dyrt att gifta sig! Vigslar och bröllopsfester kan se väldigt olika ut!




En del par som gifter sig, väljer en enkel vigsel med bara de närmaste med. Det kan vara i en stor och ståtlig kyrka där alla inbjudna samlas i koret, det kan vara i ett mindre kapell, utomhus, i ett hem, på en restaurang - alla varianter finns. Det behöver inte vara dyra bröllopskläder, dyr festlokal, dyr mat osv och ändå bli hur vackert, minnesvärt och högtidligt/festligt/glatt/intimt som helst!!

I Porsökyrkan, i Nederluleå församling, där jag jobbar, har vi sagt att när dop eller vigsel sker i en offentlig gudstjänst, bjuder vi alla på tårta efteråt. Delad glädje blir dubbel glädje!




Mycket snart har vi faktiskt en vigsel i den ordinarie Porsömässan kl 17. Det ska bli roligt, tycker jag.

För mig känns det helt rätt. Kyrkan är till för hela livet. Födelse - vuxenliv - ålderdom och död. Kyrkan erbjuder riter och samtal för stora livshändelser som just födelsen, tonårstidens stora frågor (konfirmation), bejakandet av kärleken och viljan att dela livet med sin partner, sorg och död. Arbetslöshet, skilsmässa, ensamhet, drogproblematik, stress, kreativitet, kultur mm finns det också plats för, fast det kanske inte är lika mycket sammankopplat med kyrkan som t.ex. dop, vigsel och begravning.
Sinnesromässan är ett exempel på en gudstjänst där drogproblematiken blir särskilt tydlig.

Naturligtvis är det många gånger mer naturligt att dela sådana livshändelser i ett enskilt samtal eller i en krets man själv väljer - men det är berikande när det är möjligt att få del av det också i gudstjänstlivet. Min önskan är att gudstjänsten inte ska vara skild eller främmande för det liv som vi lever i tro och tvivel - med dess glädje och skapande, oro, sorg och kamp.




Jaha, det blev visst ett riktigt "jobb"-inlägg så här på lediga helgen... men en jobbdag kan det istället bli något riktigt privat...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar