Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 1 december 2013

En bygdens son





Så var då både Stilla dag och två adventsgudstjänster till ända - med god eftersmak! Tänk så bra det kan bli, trots alla trots. Jag har varken igår eller idag tagit några foton. Men om du vill se och läsa om Adventsgudstjänsten i Porsökyrkan i eftermiddag kan du läsa i "Första söndagen i advent" på Radhusbloggen http://radhusbloggen.blogg.se/ 
Där kan du få lyssna till psalmen "Bered en väg" med sång, trumpeter och orgel. Det blir så mäktigt med trumpeter...





En tanke som har tilltalat mig utifrån den alternativa evangelietexten i Lukas kap 4:16-23 är att här får vi möta Jesus som "bygdens son". Han kom till Nasaret, där han växt upp, gick till synagogan som han brukade. Han blev erbjuden att läsa en text av profeten Jesaja och hålla en kort "textutläggning". Allt var som det brukade. Inget märkvärdigt. Förmodligen fanns det inga större förväntningar i luften - det var en helt vanlig gudstjänst. Men när Jesus började läsa lyssnade plötsligt alla. All uppmärksamhet var riktad på honom. När han sedan satte sig ned och började tala, så gissar jag att man skulle kunna beskriva stämningen som "magisk". "I dag har detta skriftens ord gått i uppfyllelse inför er som hör mig", säger Jesus. Jesus var uppfyllelsen av profetian.
Han var en bygdens son, alla kände igen honom, snickarens son. En del kände honom som en släkting, andra som granne och kanske någon från skoltiden osv. En man av folket.
Det var inget märkvärdigt, ändå så märkligt!

Så som han en gång kom, tror jag, att han också kommer idag, som en av oss, en bygdens son. Han hör hemma där vi är. Där vi bor kommer han till oss. Inte särskilt märkvärdigt, men märkligt. "I dag".




En ängel från Bodens gator förra julen, kanske finns den där i år igen...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar