Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 9 december 2013

Nätter och dagar

Så fort nätter och dagar går. Snart har halva december gått. Och snart är det nytt år... igen. Snabbt blir upplevelser och händelser minnen, som man ser tillbaka på, men som också gör någonting med oss. Det blir en del av livet.


Vår son Christofer har varit hemma några dagar (fotot är ifrån i somras). Nu sitter han på tåget på väg tillbaka till Umeå, för att om ungefär en vecka på nytt ge sig ut på en period av jobb, nu till Svarta havet utanför Rumänien.

Det har varit roligt att dela vardag några dygn. Tänk vad värdefullt det är med köksbord! Det kan vara stort eller litet, gammalt eller nytt, bara man får sitta ned och prata. Det som är på bordet är sällan det viktigaste - men visst är det roligt att äta gott :-)


Måste passa på och ta ett kort medan ugnsluckan är ren och klar!


Nästan varje kväll läser jag en dikt eller flera av Tomas Transtömer. Jag har hans tjocka samlingsbok Dikter och Prosa 1954-2004 (Bonniers) liggandes vid sängen. I går kväll fastnade jag för de här raderna:

Ute i terrängen inte långt från bebyggelsen
ligger sedan månader en kvarglömd tidning, full av händelser.
Den åldras genom nätter och dagar i regn och sol,
på väg att bli en planta, ett kålhuvud, på väg att förenas med marken.
Liksom ett minne långsamt förvandlas till dig själv.
 Om historien nr v


Nu dags att sova!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar