Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 7 december 2013

Liv i mörker

Adventstjärna från Urbanstore. I vit trä. Finare i verkligheten än på fotot.


Det ser mörkt ut. Gardinerna är fördragna. Man kan ana att några rör sig där inne i den svaga belysningen. Ibland, en kortare stund, tänds en starkare lampa - och så blir det mörkt igen...

Ja, om någon händelsevis skulle bry sig, så kanske de undrar vad vi håller på med. Jo, det är så här. I går eftermiddag körde Owe och jag ner till Umeå till vår son Christofer, åt lite mat, och vände åter till Boden (ca 60 mil på några timmar). Nu med Christofer i baksätet. Han har gjort en ögonoperation och måste de närmaste dygnen leva i mörker, eller åtminstone inte ha för starkt ljus omkring sig. Även om det kan vara lite påfrestande för gamla ögon att leva i dunkel, så är det helt underbart roligt att få "rå om" honom några dagar. Eftersom han jobbar under julen så får vi vara tillsammans nu istället. Därav de fördragna gardinerna och den svaga belysningen.




 Att Nelson Mandela har avlidit är det väl ingen som har missat. Jag avslutar mitt blogginlägg med ett par citat, som jag tror mycket på, av honom:

Mod är inte frånvaro av rädsla utan triumfen över den. Den modige är inte den som inte är rädd, utan den som övervinner rädslan.

När vi har frigjorts från vår egen rädsla, frigör vår närvaro automatiskt andras.
 
Citat av Nelson Mandela


Älskar röda äpplen, både till smak och utseende.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar