Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 27 december 2013

Andetag efter andetag



Andetag

I det ogästvänliga
i det råa och kalla
i det mest torftiga
ensamma   utsatta

tar ett skört nyförlöst litet barn
sina första skälvande andetag

andetag 
efter andetag

andetag
efter andetag

andningen
pulserar
oavbrutet

i det ogästvänliga
i det råa och kalla
i det mest torftiga
ensamma   utsatta

andetag
efter andetag

andetag


B.R.


Jag tror att det barnet återfinns i varje barn som tar sina första andetag, oavsett vilken miljö det föds in i. Därför måste vi vara varsamma och ha full respekt för varje barn som föds till vår jord. 

Jesus sa: Och den som i mitt namn tar emot ett sådant barn tar emot mig. Matteus evangelium kap 18 vers 5, Bibel 2000.

 





Gud,
du som i Jesus Kristus
blev ett hotat och värnlöst barn,
hjälp oss att se alla barn i världen
och i kärlek till dem
leva och verka för ditt rike.
I Jesu namn.
Amen.

Dagens bön, Söndagen efter jul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar