Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 19 januari 2016

Skrothandlaren




I dag har jag letat reda på Nils Bolanders dikt Skrothandlaren för att använda mig av den vid ett tillfälle imorgon.




Här är en del av dikten:

......
Du drar med din kärra jorden kring
och letar upp det som är ingenting.
Skrotsaker här och skrotsaker där
strax blir det fråga om affär.

Din skarpblick kan finna rikedom i
ett hjärtas trasiga maskineri.
Ett liv som värderats till mindre än noll
spelar för dig en svindlande roll.
......




Det är "tur" att Någon kan se 
det vackra och värdefulla 
också i det som är gammalt och slitet, 
eller trasigt och skevt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar