Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 26 januari 2016

Gratia!





Det är ifrån Gratia på grekiska som vi har fått ordet gratis på svenska. 
Tack kommer också från samma ord (gracias). 
Gratia betyder också nåd





När jag gick en promenad idag kändes de orden aktuella; 
Gratis! Tack! Nåd!




När jag idag letade psalmer till morgondagens Morgonmässa i Överluleå kyrka, så funderade jag på att välja Psalm nr 923 i Psalmer i 2000-talet; Herre du har anförtrott. Här citerar jag endast vers 3:

I detaljer drunknar vi
och förlorar perspektivet.
Låt oss inte gå förbi
det väsentliga i livet.
Hjälp oss att bedöma riktigt
vad vi, Gud, skall anse viktigt.
Text: S Suokunnas, Sv text: Catharina Östman



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar