Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 24 januari 2016

Tjenare!





Ständigt får man lära sig något nytt! I dag var jag på Mässa i Matteuskyrkan och lyssnade på min kollega Magnus Lind, som predikade över dagens ämne "Nåd och tjänst". Han berättade att hälsningsfrasen  Tjenare eller Tjena kommer från uttrycket jag är eder ödmjuke tjänare.
https://sv.wiktionary.org/wiki/tjenare

Intressant! När man hälsar Tjenare på någon låter det lite småtufft i mina öron, ganska långt ifrån ordets betydelse.

Men det gäller att tänka sig för vem man hälsar Tjena på! För det är kanske inte alla personer man ödmjukt vill tjäna...?? Även om det absolut är en god inställning!

Lite modernare: Tjenare, kan jag hjälpa dig med något? är en fin hälsningsfras där det passar och innehåller en bra attityd till våra medmänniskor. Ordet "hjälpa" kan bli fel i vissa situationer. "Stå till tjänst", säger man ibland... Huvudsaken är att vi ser våra medmänniskor och är beredda att vara till stöd där det behövs.

Förändringen från ä till e i tjänare/tjenare kommer främst via stockholmsslang.

Magnus predikan i övrigt och Eleanors sång var mycket bra och gott att ta med sig inför veckan som kommer.



Fotografierna är ifrån Buddbyn i eftermiddag.

1 kommentar: