Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 11 januari 2016

Efteråt



Skrivargruppen som jag är med i, var hemma hos mig idag. Som tema till den här träffen hade vi "Efteråt". Trots att jag tycker att det är ett intressant ord, lyckades jag inte få ihop någonting. En anledning tror jag var, att jag inte klarade av att fokusera på bara ett "efteråt". Det finns så många efteråt. Och så här efteråt försöker jag samla ihop några av mina tankar kring ämnet.







Efteråt kan vara;

tomhet, trötthet,
tystnad, saknad,
ibland deppighet,
hur än bra det var
innan
det blev efteråt.




Efteråt 
kan vara detsamma som eftersmak;
sött, surt, salt, beskt...
kan ge mersmak
eller avsmak




Efteråt
när det är över
när krav och förväntningar släppt
när mikrofonen är avstängd
när skorna ligger kvar under bordet
och kavajen hänger på stolsryggen
bubblar de äkta skratten
berättas de sanna historierna
tillåts tårarna komma
Efteråt
det är det börjar
på riktigt





Efteråt
finns ingen återvändo
Efteråt
finns allt kvar


Efteråt
hänger alltid ihop med före
efteråt är i sig
aldrig isolerat




Efteråt
är smulorna på bordet
det som blev bortglömt
de som blev över
träningsvärken
samvetskvalen
förhoppningarna
tolkningarna




Det är först efteråt
som vi kan se tillbaka
vända åter
få överblick
Det är först efteråt
som vi kan ana och förstå
utreda
utvärdera
Det är först efteråt
som vi kan bearbeta
och gå vidare





Det finns alltid ett efteråt.
Efteråt fortsätter...
Vi kommer alla dit.


Efteråt och början
är inte så sällan samma sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar