Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 5 januari 2016

Sjunga ut julen



Imorgon är det Trettondedag jul - och vi brukar påminnas om vise männen. De kom från olika håll, men de följde alla samma stjärna. Stjärnan som ledde dem till Jesusbarnet i stallet. Jag gillar den berättelsen, den har flera poänger som känns viktiga också idag. I dagens blogginlägg hade jag tänkt lägga in en text som jag har skrivit på det temat, men upptäckte att den fanns här redan:
Den 6 januari 2015 Trettondedag Jul
http://ingetnyttundersolen.blogspot.se/2015/01/trettondedag-jul.html




Jag leder ingen gudstjänst imorgon. I mitt huvud bearbetar jag istället texterna som är på söndag (om Jesu dop) och vår egen tanke att "Sjunga ut julen" - hur ska det gå att få ihop...? Det är inte alltid lätt att få en röd tråd genom en gudstjänst med flera olika inslag, men sådana utmaningar kan vara rätt roliga också, tycker jag. Oftast.


Reklam från en tunnelbana i Berlin :-) Hittade ingen bättre bild


"Sjunga ut julen" - ganska märklig formulering... Jag ser framför mig en kvinna (men det kunde ha varit en man också)  sjungandes och smådansandes plocka undan julsakerna; tomtar, bonader, ljusstakar, stjärnor... och med armarna om den barrande granen dansar hon ut den genom ytterdörren med en glad sång...




Att Sjunga ut julen i en gudstjänst brukar handla om att sjunga julpsalmer en sista gång för den här julen. Men kan man det? Kan man verkligen sjunga bort julen från gudstjänsten, kyrkan, förkunnelsen? Nej, det kan man förstås inte. Julens budskap om hur Gud kommer till jorden som människa och delar människornas livsvillkor, ligger till grund för påsken, för förlåtelsen, för frälsningen osv. Både julens, påskens och pingstens budskap är verkliga och levande hela året, de är förutsättningar för kyrkan och det kristna livet.


Kyrkoårets färger


Men vi människor har delat upp det och koncentrerat oss på olika områden olika tider under kyrkoåret för att lättare kunna ta till oss det. Så: Sjunga ut julen kan vi inte. Men sjunga julen kan vi. Och det ska vi göra på söndag. 




När Jesusbarnet låg en gång
på krubbans halm, vid änglars sång,
då tände Gud i himlens hus
den första julens stora ljus.

...

Han växte upp och blev en man,
så god och vis, så stark och sann
som ingen förr på jorden var
och ingen sedan varit har.

Och därför lyser än för oss
hans stjärnas underbara bloss.
Var gång vi följer glatt hans ord
det lyser bättre för vår jord.

....

Text: J. Oterdahl 1909, Musik: M. Luther 1539
Den Svenska Psalmboken med tillägg, Verbum nr 117 v 1,3,4.




Välkommen på Söndag till Matteuskyrkan kl 12. I gudstjänsten medverkar också Mikael Selberg, som berättar om sin resa med EFS till Etiopien.

God Trettondedagsjulhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar