Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 29 september 2015

Globen



Inget nytt under solen:
Samma måne
för alla




När vi i augusti flög hem ifrån Grekland och jag tittade ut genom fönstret och såg moln, skog, berg, hav, så tänkte jag att det i stort sett ser likadant ut över hela världen - från hög höjd. Tänkte att det på något vis kändes rättvist och att tanken från början, från Skaparens sida, måste ha varit att jordens resurser och villkor skulle vara lika fördelat över hela jorden, även om "detaljerna" kan se olika ut. Jag vet inte om ni förstår vad jag menar... men det blev så tydligt för mig själv så där på hög höjd.




MEN för att livet ska vara så rättvist och gott som möjligt för den enskilda människan, så kan jag och du inte leva på "hög höjd" jämt (även om man behöver få lite perspektiv ibland), utan vi måste våga brottas med "detaljerna", olikheterna, orättvisorna, människor som behöver vårt stöd och som jag och du behöver i våra liv. Det är en utmaning som inte alltid är lätt. Men som oftast är berikande för båda parter.



Amanda Bergman på Hela Sverige skramlar på TV ikväll.
(min styvsyster-dotter)



Foto:  Owe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar