Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 21 september 2015

Arbetsmiljö




Ibland blir jag påmind om hur privilgierad jag är. På många sätt. Men just nu tänker jag på den miljö jag får arbeta i. Fotot ovan är ifrån Skogskyrkogården (Boden) i lördags.


Vilka fantastiska arbetsrum jag har! Vackra kyrkolokaler, ofta högt i tak, stora fönster, gamla och vackra interiörer och föremål... Också det här fotot är ifrån i lördags innan en dopgudstjänst i Överluleå kyrka.


Var på besök på min gamla arbetsplats för några dagar sedan; Nederluleå kyrka. Också det ett rum som man inte kan sluta att fascineras av.  


 Förutom de vackra rummen har jag också förmånen att få lyssna till mycket vacker musik, ofta flera gånger i veckan. Så lätt att ta saker och ting för självklart... Nu menar jag inte att det är en "dans på rosor" att jobba i kyrkan. Det finns mycket som är svårt också. Även i själva miljön. Men jag kan mellan varven verkligen njuta av att få vistas i de vackra kyrkorummen, av orgelmusiken mm
(Fotot ovan är på en Grönlundsorgel i Nederluleå kyrka, som jag numera inte lyssnar på på arbetstid, men det finns ju andra orglar på min nuvarande arbetsplats...)

Matteuskyrkan

Men vad vore alla vackra kyrkor, utan människor! Ja visst, det skulle vara värdefulla museer, fina historiska minnen... men de skulle förlora sin viktigaste mening. Som ikväll t.ex. en enkel vardagsgudstjänst med barnkörerna och deras familjer som fyllde Matteuskyrkan med liv och lust.

Eller i går. Då firade vi Temamässa i Matteuskyrkan med mycket psalmsång och poesi och många medverkande. Dessutom var församlingens Internationella grupp med och informerade om sitt arbete och det projekt som de arbetar för genom Svenska kyrkan. Dagens kollekt och behållningen för den fantastiskt goda soppan som vi åt tillsammans efteråt gick till samma projekt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar