Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 19 september 2015

Inte ens mörkret kan värja sig!



Förra helgen var vi i Jäckvik på Församlingsläger. Vi firade bl.a. gudstjänst i det fina lilla kapellet. Det här kapellet, tror jag,  att alla tycker om. Tänk, vad ett rum kan betyda. Det kan vara svårt att säga vad det riktigt är som gör att det känns så tilltalande. Varmt. Men det säger något om hur viktigt det är hur ett rum inreds, eller vad det fylls av. Ett rum har också en atomosfär, som man inte bara kan gå och köpa, eller fixa till... Här tror jag att det handlar mycket om bön, människors längtan och upplevelser - och närheten till varandra. Det verkar som om sådant kan sätta sig i väggarna. På riktigt.



I kapellet består ljuset till största delen av stearinljus. Bara en sån sak...



På lägret fanns ett stort akvarellark där alla fick måla någonting på. Vi använde bara de tre grundfärgerna. Det blev vår altartavla på söndagens gudstjänst. Tillsammans kan vi gestalta mer än vad vi kan var och en. Vi fann att målningen innehöll både ljus och mörker, människor, djur och växter, värme och kyla - allt det som livet rymmer. Mitt i allt står korset. Korsets strålar och liv når över allt. Inte ens mörkret kan värja sig! 

Så hoppas jag också att kärlekens kraft ska vinna över alla taggtrådar, tårgas och murar för människor som behöver få komma fram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar