Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 16 september 2015

Buren





Varje Onsdag morgon kl 8.00 är det Mässa i Överluleå kyrka i Boden. Öppet för alla. Det känns bra att börja dagen så. I dag tyckte jag att det var särskilt bra, jag tyckte om vad min kollega Anna Grenholm sa om detta att "inte göra oss bekymmer", som söndagens evangelietext handlade om. Verkligen inte enkelt!



Morgonmässan är alltid i Mariakoret, som jag tycker mycket om. Det är en fin plats att fira gudstjänst på, inte minst dop, begravning eller vigsel. Det finns plats för ca 40 personer.

I dag var min blick fäst vid altarmålningen, det lilla barnet som överlämnas till Jesu välsignande händer. Min blick var en bön till Gud för ett mycket litet barn som finns i mina tankar och böner nu.



Ljuset jag tände i Ljusbäraren fick också vara en del i min bön.  Tänkte på Eva Norbergs psalm nr 606 i Den svenska psalmboken med tillägg, vers 2:

Mitt barn, du är buren i Skaparens famn.
Han andas intill dig så nära.
Han håller omkring dig.
Han känner ditt namn.
Han gråter med dig, 
han ler när du ler.
Du är aldrig ensam.....


Ikon på Ambon i Mariakoret

Jag har skrivit om målningen i Mariakoret tidigare i bloggen, närmare bestämt den 26 febr. 2011. Om du vill läsa kan du göra det här: Skrolla till 26 febr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar