Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 27 september 2015

Vad är då en människa?




I oktober månads Boden Guide (Bodens månadsmagasin), som delas ut idag och imorgon, var det min tur från Svenska kyrkan att skriva under rubriken Tänkvärt. Jag skrev raderna precis när jag hade kommit hem ifrån Jäckvik.




Nyss hemkommen från församlingsläger i Jäckvik ser jag tydligt den fantastiska fjällvärlden framför mig. Allt är så magnifikt vackert. Oändligt och vidsträckt. Mina tankar går till Psaltarpsalmen 8 där författaren ser himlen, månen och stjärnorna och allt stort och smått som Gud har skapat. Han funderar: Vad är då en människa att du tänker på henne, en dödlig att du tar dig an honom?
I fjällvärlden kan man lätt känna sig liten. I jämförelse med de höga fjällen, Hornavan, rymden och solen är människans stund på jorden väldigt kort.
Psaltarpsalmen fortsätter: Du gjorde människan nästan till en gud… Trots människans förgänglighet och - som vi kan tycka - litenhet är vi ”nästan en gud”! Varje människas liv är oändligt dyrbart och viktigt.
Text: Birgitta Ryås, präst i Svenska kyrkan i Boden
Svenska kyrkan i Bodens Fb-sida




Owe Ryås har tagit fotona, samtliga från Jäckvik september 2015.

Obs!
Jag har idag "städat" på min blogg. Jag har tagit bort några bloggar som inte verkar uppdateras och lagt till några nya intressanta bloggar och Webbsidor. Kolla gärna in! 

2 kommentarer:

  1. Men vad roligt att se vår blogg i din länklista! Önskar dig en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Elisabet, hoppas att det är ok för er?! Jag hade tänkt meddela dig innan du hann upptäcka det själv... men det hann jag inte ;-) Jag gillar era tankar och fotografier.

      Radera