Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 13 juli 2015

I går - sista dagen innan semestern


Dagen började i Johanneskyrkan. En gemensam gudstjänst mellan Rörvikskyrkan och Johanneskyrkan. Temat var Efterföljelse. Som en illustration på temat hade jag tagit med mig en kont, en stav och en hatt.   Kont



På kvällen var jag i Mariakyrkan i Sävast och hade en friluftsgudstjänst tillsammans med Sommarkyrkan. Helt underbara ungdomar! Samma tema. (Den uppmärksamme läsaren märker att staven blivit utbytt). 

Det är staven som hjälper oss att ta oss fram. Den är ett stöd. Den hjälper till att hålla balansen, den kan leda oss fram över gropar och ojämnheter...

Jag tänker också att staven är kallelsen som vi alla har fått; att följa Jesus Kristus. Det är Jesus själv som kallat oss, det är hans egna ord: Följ mig. Det får vi luta oss emot, när tvivel och missmod kommer - och staven håller! Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er, säger Jesus (Joh 15:16).


Vackra Mariakyrkan


Väskan, konten, är det förstås bra att ha färdkost i, så att vi orkar vandra fram, ett steg i taget. Bra om det också ryms en filt och kudde när tillfälle finns för vila. Och plåster förstås! Både till mig själv och mina medvandrare.

Guds ord, nattvard, gemenskap, omsorg är det bra att ha med sig på vandringen.

Vad är då hatten bra för? Som skydd mot väder och vind; sol, hetta och blåst och regn. Och kanske mygg! Eller annat som suger blod/kraft ur oss.

Det finns mycket som kan förvirra oss under färden, ständigt matas vi av intryck, rop och lockelser av olika slag. Jag tänker att hatten kan skydda våra tankar och vår tro, hjälpa oss att koncentrera oss, fokusera på det som är viktigt här i livet. Kanske kan hatten också vara vara en bild för bönen?




Ja, vila behöver man under färden... Nu har jag semester! Känns inte dumt alls! Hoppas att du också får vila och "vederkvickelse", för att använda ett gammalt ord.


1 kommentar: