Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 5 juli 2015

Allt och alla


Vi har en Ungersk Syrén på tomten. Den blommor så vackert nu. Den blommar alltid lite senare än andra syrener.



Det har varit en intensiv och meningsfull jobbar-helg med stor omväxling med bl.a. Begravning, Dop, Vigsel, Högmässa och Sommarkryss. Vad mer skulle man kunna önska?



Kyrkan är till för hela livet. För alla och för alla situationer.

I Nattvardspsalmen i dag sjöng vi:

De enkla tingen rymmer allt,
vårt mänskoliv, dess djup och höjd,
vår arbetsdag, vår tankevärld,
bekymmer, hopp och strid och fröjd.

Psalm nr 397 v 2, ur Svenska Psalmboken med tillägg, Verbum



I dag är det Apostladagen och texterna handlar om vår kallelse att vara Guds sändebud i världen. Kallelsen gäller oss alla. Alla behövs, alla är viktiga och vi behöver alla varandra. Det låter kanske klyschigt... men jag tror verkligen att det är sant.

En annan psalm som vi sjöng i Högmässan idag i Överluleå kyrka var bönen:

Omslut mig med din kärlek.
Världen behöver mig.
Världen behöver din kärlek
strömmande genom mig.

Psalm nr 96 v 4 ur Svenska Psalmboken med tillägg, Verbum




Alla kyrkbilderna är ifrån Överluleå kyrka, Svenska kyrkan i Boden.


Bonus i helgen har varit att jag träffat många Svartlåbor och fd Svartlåbor i de olika samlingarna. Kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar