Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 8 juli 2015

Gör tvärtom!



Gör tvärtom!
Ro ut på djupt vatten och lägg ut näten där!




Så vansinnigt dumt!
Fiska mitt på dagen och dessutom på djupt vatten!
Det visste väl Simon, som var en van yrkesfiskare, att det inte funkar...
Ändå gjorde han det.

Och det var då det hände. 
Aldrig hade de fått så mycket fisk tidigare!
Detta var inte möjligt. Egentligen.
Tvärt emot allt vetande, alla erfarenheter...




Vi förstår inte allting, vi har inte kontroll på allting.
Varken det positiva och roliga eller det svåra och hemska som händer oss.

I söndagens evangelietext från Lukas evangelium kapitel 5 vers 1-11
blev vi påminda om mötet mellan Jesus och Simon Petrus.
Tänk, att Simon Petrus var ödmjuk nog att följa Jesu råd,
trots att det gick tvärtemot alla hans kunskaper.
Det måste ha funnits något hos Jesus som gjorde att han vågade...
för man ska ju inte följa alla tokiga råd man får...

Men ibland är det rätt att göra precis tvärtom!
Våga något helt nytt och annorlunda.




Det jag tycker om i berättelsen är också,
att Gud möter Simon mitt i hans arbete och vardagsslit.
Mitt i allt det som som så väl hörde ihop med hans liv,
det var inget främmande och annorlunda på det sättet....

När Simon blev förvirrad och förskräckt över allt som hände,
som han inte kunde förstå och förklara, sa Jesus till honom:

Var inte rädd!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar