Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 25 juli 2015

Vila och arbete



Sommardagarna går en efter en. Känns som om de går lite för snabbt. I dag har vi mest varit i stugan. I vila och arbete. Solen har nådigt lyst över oss.




Owe är den som har jobbat hårdast av oss. Skrapning. Inför målning. Ingen lek för axlar och handleder. Jag skulle omöjligt kunna utföra sådant arbete. Tyvärr.




En annan arbetare. Ett av våra många små husdjur. Vackert skapad. Annars har vi alltid numera vår moderna "myggjagare" Thermacell med oss till stugan - den lyckas verkligen att hålla undan myggen. Det räcker så bra med alla andra smådjur.




Sommar och ledighet hör ofta ihop med både vila och arbete. Båda kan ge glädje och tillfredsställelse. Men det gäller att hitta balansen. Som med allting annat i livet. Ett bra balanssinne är mycket värt. För att kunna hålla balansen ska blicken vara riktad en bit framåt, har jag lärt mig, inte precis där man står. Så det handlar också om mod och tillförsikt. Något att öva på hela livet...


(Från Berlin)

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Det där med balansen - läste om en kvinna som tränade genom att stå på ett ben + blunda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle jag kanske pröva, Lottie. Mitt balanssinne är inte det bästa.

      Radera
  3. Vad duktiga ni är-båda två! Blir fint när det är klart. Ja dagarna går fort nu. Man är inte riktigt redo för hösten ännu.

    SvaraRadera