Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 4 mars 2015

Vår?



Det sägs att det är vår nu. Ni vet, det finns vissa kriterier som avgör om det är vår eller inte. Och det ska t.o.m. vara vår här uppe hos oss.  En alldeles ovanligt tidig vår. Ja, ja... det gör ingenting. Jag har ingenting emot vår - det enda är att jag har lovat min dotter och hennes sambo att det ska finnas snö när de kommer upp i påsk. I början av februari kändes det som 100 % säkert - men fortsätter det milda vädret som det är nu, känns det inte riktigt lika säkert....




En liten vårsaga

När jag vandrar genom parken med snöfigurer blinkar snögubben glatt åt mig, tror att jag inbillar mig, vänder åter och kikar. Då ler han så att stenarna ramlar ner på marken. Jag blir förskräckt och går vidare. Hämtar andan vid en stor snöhäst, tills jag upptäcker att det ryker ur näsborrarna...                                                                                
Jag tar mig för pannan och undrar om jag är sjuk. Hälsar på en isprinsessa. Håller hennes hand hårt och märker hur den försvinner i min. I en snöhög på väg till hälsocentralen ligger en morot och gråter. Läkaren ser på mig med iskalla blå ögon och konstaterar att jag fått kraftiga vårkänslor.




Fotona är ifrån april förra året, vårlikt är det inte än här uppe...

Annars läser jag nu om psalmförfattaren Eva Norberg och hennes psalmer och lyrik. Vilka fina texter hon har! På söndag kl 12 har vi en Temagudstjänst om Eva Norberg och sjunger hennes psalmer i Matteuskyrkan, Boden. Välkommen! Jag tror att det blir bra :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar