Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 29 mars 2015

... en kvarglömd tidning...


Få kan ha undgått att Tomas Tranströmer avlidit. Som så många andra tycker jag mycket om hans poesi. Jag väljer några rader från hans text
Om Historien:

V
Ute i terrängen inte långt från bebyggelsen
ligger sedan månader en kvarglömd tidning, full av händelser.
Den åldras genom nätter och dagar i regn och sol,
på väg att bli en planta, ett kålhuvud, på väg att förenas med marken.
Liksom ett minne långsamt förvandlas till dig själv.

från Klanger och Spår, 1966

Som finns i Tomas Tranströmer, Dikter, MånPocket 1984


Buketten jag fick från Nederluleå församling i onsdags.
Liljor tycker jag mycket om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar