Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 16 december 2014

Nedräkningen

Nu börjar nedräkningen ...



till att barnen kommer hem - ja!

till julafton - ja



till nyår - ja

till resan, till ... till ....

Som barn räknade man ofta dagarna till jul, till födelsedag, till sommarlov...

Men det kan man göra som vuxen också, eller hur?

Det är bara fyra dagar kvar till det yngsta barnet kommer hem. Sedan kommer det äldsta... Det ska verkligen bli roligt! Senast vi sågs var i oktober när vi var i Florida.


(Tyvärr lite suddigt)

I dag när jag hade en begravningsgudstjänst i Stillhetens kapell - slog det mig att det var sista gången som jag ledde en begravningsgudstjänst där i egenskap av präst i Nederluleå församling! Åh, detta otroligt vackra kapell... (Kapellet stängs några månader för en orgelinstallation). Jo, för er som inte redan vet om det, kan jag berätta att jag kommer att avsluta min tjänst i Nederluleå församling i slutet av januari, för att den 2 februari börja som präst i Bodens pastorat, i Matteuskyrkan.


Stillhetens kapell idag med min mobilkamera - gör inte riktigt rättvisa åt kapellet

Ibland när man räknar veckor, dagar, stunder är det med blandade känslor. Så är det för mig nu. Det känns inte så lätt att lämna det sammanhang där jag har trivts oerhört bra. Inte bara för de vackra kyrkorummen, utan allra mest mina fantastiska arbetskamrater och underbara församlingsbor som jag lärt känna under de här åren! Det handlar faktiskt om ett litet sorgearbete... Samtidigt är det förstås mycket spännande att börja något nytt, lära känna nya människor och återuppta kontakten med dem jag känner sedan förut - t.o.m. jobbat med tidigare. Det finns mycket att se fram emot! Det ska också bli roligt att få jobba i den stad där jag bor. Men så klart är det blandade känslor...


Matteuskyrkan, Boden

Nu när nedräkningen har börjat, känns det extra viktigt att prioritera den tid som är kvar på bästa möjliga sätt. Så mycket jag nu kan prioritera - mycket tid är redan inbokad på ordinarie prästarbete.

En bön vi alla får be:
Jag förtröstar på dig, Herre,
jag säger: Du är min Gud.
I din hand ligger mina dagar.
...
Låt ditt ansikte lysa över mig.
Psaltaren 31: 16, 17
Bibel 2000


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar