Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 23 december 2014

Himlen har landat på jorden


Sagrada Familia


En kort dikt av Bo Setterlind börjar med orden Himlen har landat på jorden! Jag gillar den formuleringen. Men när man ser ut över världen, vårt land, vår egen bygd så ser man kanske inte så mycket himmel. Det ser ganska mörkt och "jordiskt" ut i flera bemärkelser. 

Lika oväntat som Jesu födelse i ett mörkt stall långt borta från ära och härlighet, kan vi ibland möta blicken hos ett barn, någon som tycker om oss - eller en buss-chaufförs vänliga blick - och plötsligt så har himlen landat på jorden precis framför oss! Eller någon räcker vänligt sin hand, säger några äkta uppmuntrande ord - så ser vi himlen där igen.

All godhet, all kärlek i alla former som finns - om än representerad i en sliten kropp eller  inbäddad i ett smutsigt stall - kommer av att himlen den första julnatten landade på jorden. Och den finns kvar - vi får hjälpas åt att göra himlen mer synlig i stort och smått, nära och långt bort.

Jag vill önska dig som läser detta en riktigt god jul, att du någonstans i mörkret kan skymta himlens ljus. Alldeles nära dig.

Kram, Birgitta


Sagrada Familia, Barcelona

2 kommentarer: