Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 4 december 2014

Enkel och rak


Miro, Barcelona


Detta är vad jag har kommit fram till:
Gud gjorde människan enkel och rak,
men hon hittar på alla möjliga konster.
Predikaren kapitel 7 vers 30
Bibel 2000


Jag gillar Predikaren!
Intressant tes Predikaren kommit fram till...
Vad menar Predikaren? Vad är "enkel och rak"?
Och vad är det människan hittar på för "konster"?

När är jag själv "enkel och rak"?
Frågorna kommer närmare när jag funderar på dem utifrån mig själv.
Plötsligt inser jag att jag faktiskt "hittar på alla möjliga konster" ibland.
Hur är det med dig?





Vad som är enkelt och rakt och vad som är "alla möjliga konster"
kan man diskutera... och tycka olika.
Jag gillar i alla fall Miros konst oavsett vad den är :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar