Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 20 november 2014

Två kvinnor nära och långt ifrån


I några dagar har jag vandrat med två kvinnor som levde nära varandra - och samtidigt i helt olika världar. De födde båda söner åt en och samme man. Båda kvinnorna fick vara med om märkliga Guds-uppenbarelser. 


Den ena av dem var hustru till en mäktig man och var därmed "någon". Den andra var en slavinna. Hon var nästan inte en människa, hon var snarare en del av bohaget, maktlös och utnyttjad. Jag tänker på Abrahams hustru Sara och deras slavkvinna Hagar. Det finns så många intressanta saker att samtala om kring dessa två kvinnor, som blev indragna i varandras liv.

Sara kunde inte få barn och det var en stor smärta i hennes liv. Det var dessutom det som avgjorde en kvinnas värde. Så småningom får Abraham och Sara ett löfte från Gud att de skulle få en son och därmed ättlingar "lika talrika som stjärnorna". 


Tiden gick och ingenting hände. Till slut tog Sara saken i egna händer. Jag kan inte låta bli att fundera på vad som hade hänt om hon inte hade gjort det?! Hon bestämde sig i alla fall för att ge slavinnan Hagar till Abraham, att han skulle göra henne med barn. Och så blev det också. Hagar hade ingenting att säga till om. Hon födde en son till Abraham och Sara, som fick namnet  Ismael. Oj, nu inser jag att jag kan inte berätta hela historien här och nu... det blir för långt. Läs gärna 1 Mosebok kapitlen 12-23.


När allt hopp och alla möjligheter är ute får Sara ändå till slut föda en son, Isak. Ett Guds under. Hagar, som inte var van att bli sedd som den person hon var, får vara med om - när hon förtvivlat har rymt - att Gud tilltalar henne med namn och ser henne i den situation hon är. Båda fick vara med om speciella Guds-uppenbarelser. Men båda var också vanliga människor med fel och brister. När Hagar blev gravid såg hon ned på sin matmor Sara - och Sara blev avundsjuk på Hagar osv. För att inte tala om Abrahams feghet när han inte ville att Sara skulle säga att de var gifta, utan att hon var syster till honom... läs själv varför.  



Mänsklighet och gudomlighet blandas. Mitt i allt detta är Gud ändå med. Gud överger inte trots alla tokigheter. Det tycker jag känns bra.

Fotona är ifrån Florida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar