Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 15 november 2014

Nyanser gör skillnad

När jag tittar ut genom fönstret är det vitt ute. Ny-vitt och fint. Det har snöat i stort sett oavbrutet sedan igår kväll. Men det är noll-gradigt ute, så vi får se hur det blir med det fina vita.

Jag fortsätter med novembertemat. Ofta sammankopplar vi november med grått. Just i november kan det snabbt skifta från grått till vitt och vitt till grått och alla nyanser däremellan. Nyanserna gör stor skillnad.



För ett par dagar sedan var det 12-14 grader kallt och klart. Fotona i det här inlägget är ifrån Kyrkbyn i Gammelstad på väg till Porsön. Det var frostigt vackert.




Nyanser gör skillnad inte bara i naturen, utan också i språket, både i det muntliga och skriftliga. I det skriftliga språket är det inte alltid lätt att urskilja nyansen/tonen i det som sägs. Det blir lätt min egen tolkning utifrån egen erfarenhet eller perspektiv. Hela texter MED STORA BOKSTÄVER OCH MÅNGA UTROPSTECKEN!!!! värjer jag mig t.ex. emot.

Orden vi väljer oavsett vi pratar eller skriver har stor betydelse, även om vi aldrig kan vara säkra på att bli tolkade rätt, eftersom vi lägger in olika betydelser i samma ord. 



Kroppsspråket ger också olika signaler. Nyanserna kan vara hårfina; blick, hållning, rörelse... ofta omedvetet. Jag tänker att det är lättare att ha kontroll på orden än kroppsuttrycken, men det är kanske olika för olika personer...? Hela tiden kommunicerar vi - och tolkar.

Det är inte alltid som vi vet precis vad vi själva menar när vi uttrycker oss på olika sätt... inte så lätt för andra att förstå då... fast ibland kan andra se tydligare än jag själv...




Livet och livstolkningen kan vara dimmig och disig, ja t.o.m. frostig periodvis. Ibland klarnar det dock och blir ljusare och klarare. Men låt oss vara rädda om nyanserna, de har större betydelse än vad vi tror. "För mycket eller för litet skämmer allt", säger ett ordspråk. Jag tror att vi kan träna upp vår känslighet att höra och se dem - och uttrycka dem. Livet blir lite rikare så - och mer komplicerat ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar