Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 22 november 2014

En riktig kompis



I morgon avslutas Kyrkornas globala vecka, även om dess innebörd och utmaning följer oss varje dag, hela året. http://globalaveckan.se/

I kyrkorna runt om i landet påminns vi om det viktiga arbetet för fred. Så görs också i Bergnäskyrkan och Porsökyrkan i Nederluleå församling. I båda gudstjänsterna kommer vi att be en bön, som jag varken vet vem som har formulerat eller vart den kommer ifrån. Jag tycker om det enkla och nära språket. En bön i Franciscus anda.





FREDSBÖN
Gud, hjälp mig att vara en bra kompis.
Där andra är osams, hjälp mig göra dem överens.
Där andra slåss, hjälp mig hindra dem att göra sig illa.
Där någon sprider rykten, hjälp mig leta efter det som är sant.
Där någon är ledsen, hjälp mig att trösta.
Där någon blir retad, hjälp mig säga ifrån.
För det är genom att vara en kompis 
som man får en kompis,
och det är genom att försöka förstå andra 
som man kan bli förstådd.
Tack för att du alltid förstår mig 
och för att du alltid finns hos mig, Gud.
Hjälp mig att se på mig själv och andra som du gör.
Du som är en kompis för alla människor.
Amen.


20 kr för alla ytterplagg

Det är internationell dag i Porsökyrkan imorgon med Loppis kl 13-16 med bra kläder, böcker, porslin, leksaker mm till mycket bra priser.
Kl 16 är det Knytkalas, Den som kan tar med något matigt att dela med andra. Den som inte har den möjligheten är mycket välkommen ändå.
Dagen avslutas med en gudstjänst om fred kl 17. Sång, textläsning, barnbibelutdelning mm.
All behållning under dagen går till Svenska kyrkans internationella arbete.



Jag har haft en dopgudstjänst i Porsökyrkan idag. Passade på att ta några foton. Allt är färdigt och förberett inför morgondagen. Det ska bli roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar