Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 5 november 2014

Ljus och skugga



En dag - i förra veckan - när jag var ute och gick fascinerades jag 
av de starka kontrasterna mellan ljuset och skuggorna.




Ofta när man talar om skuggorna i livet 
tänker man på det som känns mörkt och tungt.

Om "dödsskuggans dal" 
står det om i Psaltaren 23 i den gamla översättningen (1917)

Att "stå i någons skugga"
kan betyda att man inte blir sedd, kommer i andra hand...

Kom ihåg: Skuggor kan förvränga verkligheten.



Men om vi inte bara stirrar oss blinda på skuggorna
ska vi upptäcka att skuggorna och ljuset 
har nära kopplingar till varandra.
Inga skuggor utan ljus.
Inget ljus utan skuggor.
Det är en tröst för mig.

Faktum är att vi behöver skuggorna 
för att uthärda ljus och värme,
för att få vila,
för att få vara osynliga ibland.

Även om skuggorna känns mörka och hotfulla
finns det ett löfte:
"Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal,
fruktar jag intet ont,
ty du är med mig;
din käpp och stav, de tröstar mig".

Psaltaren 23 vers 4 i 1917:års övs.



Men så är det också som så:

När du står i ljuset
faller skuggan
tätt intill

det går inte att undvika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar