Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 17 november 2014

Fler broöppningar åt folket!

Florida

Hörde på radion när jag åkte hem idag intervjuer med personer som stod i kö i väntan på att broöppningen skulle bli klar. De fick frågan hur de upplevde väntan. Jag förväntade mig att de skulle vara irriterade och stressade. Men alla som de intervjuade upplevde det som en oväntad paus i stressen. Det var ingenting de kunde göra något åt eller styra över, det var bara att tacksamt ta emot som en gåva. Fascinerande! Fler broöppningar åt folket!




Det här inlägget blir en blandning av olika intryck. Jag såg ett TV-program härom kvällen med The Real Group - en av mina favoritgrupper. De hade som policy de närmaste 20 min efter ett framträdande att inte säga någonting negativt, utan istället svara på frågan "Vad var det som var bra?" Klokt! Det går att tillämpa på många områden och på många arbetsplatser. Hur lätt har vi inte att säga det som vi tyckte blev fel! Framför allt det vi själva missade...




Och så något helt annat:
Varje måndag kl 13-15 är det Världens café i Porsökyrkan. I dag var det en sådan dag. Alla är välkomna att fika, umgås, läsa, måla... Alla nationaliteter. Alla åldrar. Alla, helt enkelt. Det är också en slags broöppning.




I dag bakades det mjukkaka. Åh, vilken doft det spred i kyrkan! Alla som ville fick prova att kavla och grädda. Lite smör på de varma mjukkakorna - och snabbt var de i magen. Mums!


Än finns det några dagar kvar att lämna in loppis-grejer till 
Porsökyrkans Loppis på söndag kl 13-16.


Just nu pågår Globala veckan i våra olika kyrkor i Sverige. Se Globala veckan här
Den avslutas på söndag. Vi uppmärksammar freds-motivet i Bergnäskyrkan och Porsökyrkan på lite olika sätt. I Porsökyrkan får det prägla större delen av dagen. Kl 13-16 Loppis, brödförsäljning, chokladhjul mm. Behållningen går till Svenska kyrkans internationella arbete.
Kl 16 ett spännande knytkalas. Den som har möjlighet tar med en paj, sallad eller annan kall maträtt. Alla är välkomna med eller utan maträtt. Kl 17 avslutas dagen med en Gudstjänst med temat. "Lägg i varandras händer fred". Jag tror att det blir en bra dag!



Om du klickar på bilderna 
ser du bättre vad det står på affischerna.

Kom ihåg att stanna till när du har möjlighet, många av oss behöver mer pauser än vad vi tillåter oss. Tänk om vi också kunde ta till vana att fundera på Vad var det som var bra? istället för motsatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar