Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 13 november 2014

En dag i november...



Det är ganska gott om novembergrå dagar nu. 
Ofta disiga, dimmiga och råa.
Det finns något vackert och tilltalande i dem.

Sådana här dagar tänker jag osökt på 
Nils Bolanders dikt 
November





Sommaren har jag trots allt
aldrig riktigt litat på -
så översvallande och inställsam
med sitt solsmicker,
sitt blomsterfjäsk
och trastkrusande.
.....



Tacka vet jag
en snål, kort dag i november
avklädd inpå bara kroppen,
med så genomskådande, allvarliga ögon.
Fåmäld och lågmäld
i sin nakenhet,
hederligheten själv
i sitt plundrande armod.
Det är någon att hålla i hand,
när man ska till att dö.
En som är vän
med sömnen och döden
och van att hålla likvaka.




En dag i november,
då löftena frusit till klirrande is
på vattenpussarna
och förhoppningarna
blivit till tjäle i jorden,
såg jag Kristus
vandra över barmarkerna
in i granarnas katedral
till aftonsången.
Mullen blommande inte
i hans spår
men kvällshimlen blödde
över hans huvud.




Dikten finns i Korset blommar
en antologi dikter
av Nils Bolander
Leta gärna rätt på dikten och läs hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar