Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 2 oktober 2014

Desmond Tutu

Ärkebiskop Desmond Tutu är aktuell i Sverige just nu. Han har den senaste veckan funnits med i alla våra medier. Han har verkligen mycket klokt att säga, grundat i det verkliga livet och efter lång livserfarenhet. Trots allt svårt han mött under livet, fått se och lyssna till, finns en underbar glimt i hans ögon och skrattet är ofta inte långt borta.
Jag citerar några välkända rader av honom (som jag tror att jag har på bloggen sedan tidigare, men de tål att upprepas):

Det goda är starkare än det onda
Kärleken är starkare än hatet
Ljuset är starkare än mörkret
Livet är starkare än döden
Segern är vår genom honom som älskar oss.
Desmond Tutu, Afrikansk bönbok



Brändön Augusti 2013


Ps I dag plingade det till i telefonen flera gånger, alla meddelanden från Posten. TRE olika paket fick jag idag! Det var ju roligt. Men varför måste alla roliga paket komma samma dag?! Men jag ska inte klaga... det kändes som julafton :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar