Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 20 oktober 2014

Dag Hammarskjöld


På vår resa i Österlen i augusti besökte vi Backåkra, Dag Hammarskjölds gård. Det var mycket idylliskt och fint. Även om vi bara var där en kort stund och bara utomhus, så är det ett fint minne att ha kvar. Läs gärna länkarna nedan så får du veta mer.








Det var massor av kor där, runt om på gården.
Men det var som en snigel D Hammarskjöld ville vara:


Som en snigel
.....
Som en snigel vill jag leva.
En enda lång resa.
Med många rastplatser.
Seende, hörande, upplevande.
Stadigt, långsamt, tidlöst.








Inre vandring
.....
På stapplande nybörjarsteg,
vill jag beträda den inre vandringens väg.
Den väg som leder till enhet bortom splittring,
som för till tystnad bortom ljud
och ger ett personligt tilltal.
Bortom alla opersonliga.



Citaten är ifrån "Vägen, du skall följa den", en handbok
för pilgrimsvandrare efter Dag Hammarskjöldleden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar