Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 18 april 2014

Skärtorsdag och Långfredag

I går kväll firade vi Skärtorsdagsmässa i Porsökyrkan.



Innan Jesus gav brödet och bägaren till sina lärjungar, 
som tvivlade, somnade, svek och förrådde honom,
böjde han sig ned och tvättade deras fötter (Johannes kap 13).
Så vill han också visa oss omsorg;
våra trötta och smutsiga fötter,
skavsåren som vägen gett oss.



I dag på Långfredag har vi haft Korsvandring i Porsökyrkan.
Med Catarina Grönlund, alt och Lars Magnusson, viola da gamba,
med bibelns texter, i tystnad och i bön
vandrade vi med en bit på vägen till Jesu kors.



En av Jesu lärjungar, Judas, fick betalt för att förråda Jesus.
När han hade insett vad han hade gjort tog han sitt liv.





När Jesus hängde på korset räckte de honom surt vin och sa:
Om du är judarnas kung, så hjälp dig själv.
Från Lukas kap 23



Det var kring sjätte timmen
som det blev mörkt över hela jorden ända till nionde timmen.
Förhänget i templet brast mitt itu.
Jesus ropade med hög röst:
Fader i dina händer lämnar jag min ande.
Sedan slutade han att andas.
Från Lukas kap 23








Han blev pinad för våra brott,
sargad för våra synder,
han tuktades för att vi skulle helas,
hans sår gav oss bot.
Jesaja 53 vers 6, Bibel 2000

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar