Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 12 mars 2012

Större mod

Söndagens tema var Kampen mot ondskan. Ondskan är en konkret verklighet i vår värld och i våra egna liv. Vi drabbas av det onda och vi tillfogar andra ont. Ondskans brutalitet behöver inte alltid vara fysisk, utan kan göra minst lika ont när vi möter tystnad, likgiltighet eller förakt.

Hur ta upp kampen mot det onda? Att stå upp mot det onda kräver mod. I det handlar det också om att göra upp med sina egna motiv och bevekelsegrunder... det kan vara smärtsamt att inse.

Det gäller att våga tro att just jag kan göra skillnad, min kamp, mina val, mitt ljus - här och nu.
För vi kan - trots allt - göra skillnad!
Den bästa "motelden" är kärlek - hur banalt det än låter.



När jag har levt med det här temat i mina förberedelser, så har jag haft några strofer av Nils Bolander i huvudet:

Den enda vägen
Finns det verkligen ännu någon som tror
att hatet kan hatas ihjäl,
att våldets ogräs, som grönskar och gror,
förtrampas av våldets häl?

Säg borde vi inte ha lärt oss nu
att hets ej skall mötas med hets.....

Allt hat föder hat, allt våld föder våld,
och lögn heter lögnens svar...........

Det enda som hejdar rovriddarens arm
och hatets strömmande fors
är kärleken, kvällande rik och varm,
som flödar från Golgata kors.

Den kärlek som dränker i gärningarnas flod
all ondskans blodröda våg
och visar prov på ett större mod
än krigarens skövlingståg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar