Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 5 mars 2012

Kärleksspår

Tystnadsplikten har varit ämnet på Kontraktskonventet i Domkyrkan idag. Intressant - och svårt.
På Stiftskansliet hittade jag på väggen en liten hylla för betraktande och reflektion. På hyllan fanns också texten nedan.


Kärlekens väg
Skidspår över pudersnö.
Ansikten vända mot solen.
Längtan ut till stugan.
Skotta. Vädra. Tända en eld
och sota årets första utflyktskorv.
Vända sig utåt.

Och samtidigt ett annat spår
i Kyrkans år.

Spår av en kärlek bortom allt förnuft.
En man och hans vänner
som följer spår som anats i Skriften
och hos profeterna.
Ensam, föraktad, vi höll honom
för ingenting.
Ingenting.
Uppgång eller fall.
Ett totalt avklädande,
ett fullkomligt utgivande.
Den absoluta identifikationen med dig.
Med mig.
Ett annat spår som skär
över mitt skidspår i marsljuset.
Ett kors.
För kärlekens skull.

Fastan...

Någon sa att det var Ulla-Lena som skrivit texten. Och då gissar jag att det är Ulla-Lena Bäckman.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar