Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 10 mars 2012

Andas ut och andas in...

Stilla dag i Porsökyrkan idag. Ett möte mellan människor och ett möte med Gud i stillhet och tystnad.  God mat, meditation, reflektion, vila, skapande, andakt, vandring...


Ett möte med Gud är ett möte i uppriktighet. 
Inför Gud får vi andas ut; ge utlopp för sorg, vrede, smärta ...
eller oro, trötthet, vanmakt...
Lika så väl som glädje, tacksamhet, kärlek,
livslust, längtan, hopp...
Vi behöver inte hålla igen,
Gud klarar att ta emot alla våra tankar och känslor.

Vi får också andas in nytt, friskt syre; liv från vår Gud, Skaparen och livgivaren.
Gud som uttalar sitt bliv till till det som intet är - och det blir.

Varje utandning strävar efter att tömma oss och varje inandning efter att fylla oss.
Gud följer och är med i varje andetag; djupt ner i mörkret och högt upp i ljuset. Gud är både himmelens och jordens Gud. Inget är honom främmande eller skrämmande.

För det mesta tänker vi inte på att vi andas - andningen bara finns där i vår livsrytm.
För det mesta tänker vi inte på Guds närvaro, Guds livgivande - men Gud finns där, närmare än vi anar, i vår livsrytm, i det liv vi lever, dag och natt...

Fader, jag andas ut min trötthet,
jag andas in din kraft.
Kristus, jag andas ut min ensamhet,
jag andas in din närhet.
Helig Ande, jag andas ut min oro,
jag andas in din frid.
Martin Lönnebro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar