Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 23 augusti 2015

Öppna dig!



Känner ni doften? Surströmming!


I dag startade vi den nya terminen i Matteuskyrkan med Friluftsgudstjänst och Surströmming. På bilden färsk potatis, men det fanns också "riktig" potatis; Mandelpotatis, liksom Sill som alternativ till Surströmmingen och en god Blåbärskaka. Alla kunde bli nöjda och glada.


Det är roligt att kyrkan har en sådan fin tomt att vara på. Bord och bänkar, grillplats och stort utrymme för lekar och dans till midsommar och brasa till valborg.

Innan vi åt firade vi gudstjänst tillsammans. Vi fick bl.a. glädjas åt Saras vackra sång. Jag talade över dagens evangelietext från Markus 7:31-37. Temat var  Friheten i Kristus. Jesu möte med mannen som var döv och knappt kunde tala. Jesus sa till honom: Effata! Som betyder: Öppna dig! Och han kunde sedan både höra och tala riktigt.


Jag tog med mig en gammal skolplansch som vi hade hemma, som illustrerar dagens text. En bild kan öppna och vidga tankar. Men den kan också begränsa. Och det kände jag mig rädd för att denna illustration skulle göra. Det finns inte mycket i bilden som vi kan koppla till vår verklighet idag i den här delen av världen. Jag uppmanade lyssnarna att fundera ut (eller själva måla) en bild av ett möte med Jesus idag, till frihet och ett öppnande av våra sinnen. Hur skulle en sådan bild se ut?

Ja, vad har vi själva för erfarenheter av händelser eller möten med människor som (ofta omedvetet) hjälpt oss att höra det som vi inte har kunnat höra förut av olika anledningar, att kunna lyssna på ett nytt och annat sätt? Eller som hjälpt oss att bli fria att kunna säga det som vi inte har kunnat säga förut? Kunna sätta ord på tankar, tro, tvivel, upplevelser...?

Jag tror att Gud ofta handlar genom människor som vi träffar på i olika sammanhang, människor som kan ge oss mod och frihet att se, höra, tala, gå...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar