Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 21 augusti 2015

Nauosa

Naousa

Så har vardagen återvänt, vi är hemma och vi jobbar igen. Det var i söndags som vi kom hem ifrån Grekland.  Vi hade 12 underbara dagar där. Vi började med ett par dygn i Nea Kalikratia (Halkidiki), vid havet, inte så långt ifrån Thessaloniki. Och avslutade med ytterligare några dygn vid havet, men nu utanför Aten. De allra bästa dagarna gjorde vi däremellan i Naousa...

Här är några bilder från en aktuell plats just nu i nyhetsmedierna.



Dag

Kväll

Grekiska parlamentshuset. Vid Syntagmatorget, centralt i Aten.


Den längsta tiden var vi hos min släkt i Nauosa. Jag tyckte att vi hann med mycket de där dagarna... Förutom promenader och utflykter - och dopet, förstås, som jag skrev om i mitt senaste inlägg, så var vi på marknad på lördagen. Varje lördag är det marknad. Massor av människor gör sin veckohandling av färska varor, inte minst fisk.


Oliver skulle inköpas. Men vilka skulle vi välja?
Det fanns så många olika sorter.


De här oliverna kommer jag alltid att längta efter hädanefter.
De var så fantastiskt goda! Behandlade med citron, typ.
Fräscha och syrliga.


Så var det dags för fisk. Mycket hade hunnit gå åt...
men det fanns så att det räckte till oss ändå... God middag blev det.


Och riktig Fetaost, förstås. 

Owe och jag var ute och handlade själva också. Ofta frapperades vi över grekernas generösa sätt mitt i krisen. När vi handlade bröd, frukt eller grönsaker, sa la de ofta - snabbt som ögat - ner några extra. Det var ju egentligen vi som skulle ge lite extra... När vi var ute med Haris så hälsade vi på många, eftersom han känner de flesta i staden.  Alla bemötte oss mycket vänligt. Men när Haris berättade att jag är präst i Sverige, blev de förvånade. "Nej, det går inte...", sa de. Och de förundrade sig (förskräcktes?) över min klädsel, "inte kan väl en präst gå klädd sådär...". Jag är glad över att jag inte behöver gå klädd som en ortodox präst i lång svart rock och svart huvudbonad i den värmen! Bara tanken får svetten att rinna.


Ett foto från Rhodos 2013


En kväll var vi uppe på taket där Haris bor och tittade på stjärnorna. Haris är Astronom och visade med laserpekare olika stjärnbilder och berättade om uppkomsten av deras namn. Intressant! Kvällen efter var vi på hans balkong och såg Saturnus med sina ringar genom Haris Teleskop!! Vilken upplevelse, att se det på riktigt! Lycka att det var klart ute och att grannen i huset mittemot släckte sin lampa.



De har två balkonger. Åt två olika håll. Det här är från deras andra balkong, inte den vi såg Sarturnus ifrån. Grekerna har en lite annan syn på det här med el och elkablar än vad vi har i Sverige :-)




En bild från när vi var ute och och åt en dag. Gissa vem de ser på? Vem får så varma leenden?
Jo, lilla S, förstås. S (som döptes på söndagen) har vunnit mångas hjärtan. På bilden mamma Fanny och morbröderna Linos och Marcos. S är en intensiv och nyfiken tjej som helst vill att det ska hända någonting hela tiden. Hon drar våra blickar och leenden till sig. Hon skänker stor glädje!

Jag tänker på Carl Sandburgs ord:
En baby är Guds uttryck för att världen går vidare.
Så sant!




Det hände dock att hon vilade och sov någon stund ibland.


Naturligtvis var vi också till min kusin Ingabritts grav.




 Det är en vacker kyrkogård.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar