Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 20 juni 2015

Nu - eller ett bättre tillfälle...


Nu - smak...


Nu - doft och synintryck...


Nu- synintryck, känsel, upplevelse...



Nu - dansa, röra sig, hålla i hand, sjunga och lyssna...


Nu - lek och allvar...



Jag har ibland en benägenhet att - lite överdrivet - spara det jag tycker bäst om. Eller det jag tycker är viktigast. Finporslinet efter farmor, den vackert handbroderade duken efter mormor, den extra goda kakan i frysen eller den finaste klänningen i garderoben - och också de kärleksfulla orden, tacket, förlåt till ett bättre tillfälle, ett högtidligare, roligare, soligare...

Men av erfarenhet försöker jag nu lära mig att det blir inte alltid ett bättre tillfälle. Och om jag sparar för länge på kakan blir den inte god längre eller på klänningen i garderoben, då kan den av någon förunderlig anledning ha krympt - eller - vad som är allvarligare; ett bättre tillfälle att säga de där kärleksfulla orden, tacket eller förlåt kanske aldrig kommer igen.




I varje andetag, finns ett nu som vi får ta emot och ta vara på, som en gåva ifrån Livets Gud. 
Så lev Guds nu. Av Guds nåd får du ta mot var stund ur hans hand. (Citat av Tore Littmarack från psalmen Över berg och dal.)
Med varje nu följer Guds nåd, Guds generösa kärlek, som vi kan få ta emot ur hans hand. 
Sommaren är kort (citat från en känd schlager), inte minst här uppe i Norrbotten. Men den kan upplevas lång och rik, om vi tar vara på de många stunderna, de nu vi får hela tiden.
Så lev Guds nu! Guds nåd finns för varje stund.
Se, jag vill vara med er alla dagar, säger Jesus.


Fotografierna är ifrån Midsommaraftonens firande i Matteuskyrkan i Boden.

2 kommentarer:

  1. Kjenner igjen det - å ville spare på det gode.
    Takk for påminnelsen om å ta fram - og ta i mot - det gode her og nå.

    SvaraRadera
  2. Tack I, att du läser och kommenterar! Kul!

    SvaraRadera