Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 16 juni 2015

Följ med!




Vi är nu inne i den sk Trefaldighetstiden. Den här tiden under kyrkoåret handlar bibeltexterna mycket om kallelsen att följa Jesus och att växa som kristen. 

Nils Bolander, som på sin tid var präst och som också blev biskop, har skrivit många dikter om våndan att följa Kristus. Jag citerar nedan några verser från hans dikt Följen mig!  Passar förresten bra till evangelietexten i söndags.


Röcklin, prästers och diakoners skrud vid tjänst i kyrkan,
ska påminna om Jesu fotsida klädnad.


Följ mig! två aggande orosord
voro hans lystringssignal,
och för hans brinnande ögons skull
hade jag intet val.

Jag hade förhinder av hundrade slag -
det kunde han väl förstå.
Jag var för oviss, för ung, för svag -
och ändå måste jag gå.

Min vilja var som en skadeskjuten and,
min tro så skör som ett strå,
mitt hjärta ett ont och besudlat ting -
och ändå måste jag gå.

----

Fråga mig inte varför och vart
och hur jag stod upp och gick.
Jag vet blott, att allt blev förvandlat och nytt
den gången jag mötte hans blick.

Följ mig! - två saliga orosord -
Min Gud, jag välsignar dem!
De skänkte mig allt som gör livet till liv:
en kamp, ett fäste, ett hem.



Ett mörkt foto från Nederluleå kyrka.
Ovanför altarbordet en målning av Jesu lärjungar.


"Två saliga orossord"
ja, det är väl en ganska bra beskrivning...


---
Nu ska jag gå till ugnen och ta ut den första rababerpajen för i år.
Har använt ett nytt recept med bl.a. vit choklad och mandel i.
Få se om vi kan spara den till midsommar...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar