Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 27 februari 2015

Dårar och trasiga fioler


I Matteuskyrkan, Boden finns något som heter Matteustorsdag en gång i månaden på kvällen kl 19. Matteustorsdagarna varierar i sitt innehåll. I går kväll var det jag som höll i kvällen tillsammans med Eleanor Harlin Siurumaa, som är musiker. "Dårar och trasiga fioler" var rubriken. Jag berättade om min väg genom livet med hjälp av texter, sånger och illustrationer. Vad rubriken antyder avslöjar jag inte här och nu.


Att ha ett tema och använda texter, sånger och illustrationer , tycker jag är väldigt roligt. Jag tror att man kan "ta in" ett ämne på ett djupare och lättare sätt när man kan lyfta fram det på olika sätt. Vad bilden ovan syftar på, får du väl fundera på... Jag kan ge ledtråden att det handlar inte om mig, utan om Jesus... Blev det lättare då?


Det finns många psalmer som är bra. En del tycker jag extra mycket om. Jag fick välja och Eleanor spelade, några sjöng vi tillsammans och några sjöng Eleanor själv. Vilken förmån! Eleanor har en mycket vacker röst.


Här är en bild på en teckning som Marian Väpnargård gjort (till höger på bilden). Den finns i boken Gud - den opassande närvaron av just Marian Väpnargård och Arne H. Lindgren. Teckningen föreställer Jesus sittande "osynlig" vid en sjuksäng. Den bilden bar jag ofta med mig (inom mig) när jag jobbade i Sjukhuskyrkan.
Målningen till vänster kan jag kanske berätta om någon annan gång.

Nästa Matteustorsdag är den 26 mars kl 19. Då kommer min vän och konstnär Kaijsa Pettersson och tar oss med i akvarellens värld. Rubriken är Att måla är att leva. Anteckna det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar