Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 2 januari 2018

Januari - Juni 2017




Traditioner är väl till för att följas? Det blivit en tradition för mig att göra en resumé över året som gått. Ett foto för varje månad. Supersvårt att välja. Men jag tycker att det är kul att gå tillbaka och minnas. Dessutom träna mig på att vara kortfattad och bara välja ett foto för en hel månad.

Ja, då öppnar vi de stängda dörrarna för 2017. Du behöver inte följa med, om du inte vill. Jag gör det mest för min egen skull.




Januari är oftast en månad där allting startar om igen. Så var det också i år. Jag tänker i första hand på mitt jobb. Nystart av grupper och samlingar och utskick av olika slag.

Owe och jag fick förmånen att starta det nya året 2017 med vår dotter och hennes sambo. Det är inte alla år som man får fira nyår med sina barn! Så det blev en bra start!




Februari blev en intensiv månad för vår del. Vi hade visning och fick bud på vår stuga, skrev under papper och skulle ha lämnat över stugan till den 15 maj. Men eftersom den nya ägaren kunde bli av med sin lägenhet tidigare, så blev det bestämt redan till 1 mars! Så det blev många turer dit och till tippen, sorterande och packande. 

Förutom det ordinarie arbetet så hade vi i Matteuskyrkan bl.a. Semmelcafé med besök av Robert Nilsson från Svartlå, en Bibelutställning och en Skaparhelg med Kaijsa Pettersson.




I Mars månad vill jag lyfta fram Ikonvälsignelsen som vi hade i Matteuskyrkan. Det var första gången som jag var med om det. Det var en fin upplevelse. 

På månadens sista dag var vi och lyssnade på Amanda Bergman och hennes band på Kulturens hus. Det var roligt! Annelie (Amandas mamma, min styvsyster), var också med. Dagen därpå träffades vi hemma hos oss. Det var roligt! 




April handlade mycket om tiden före och efter påsk med gudstjänster och samlingar, besök, 60-års kalas i Piteå mm. I slutet av april var jag ordentligt sjuk med hög feber och hosta.

Under hela året har min "bästis" från skoltiden, Birgit, skickat mig texter där hon berättar om sin - och delvis min - barndom. Det är fantastiskt roligt att läsa! Det har föranlett mig till att leta reda på mina gamla dagböcker. På bilden finns mina första dagböcker, den allra första från 1962.




Det jag speciellt minns från Maj månad var Konstrundan. Konstutställningar runt om i Norrbotten. På Kronan i Luleå fick också vi som gått akvarellkurser för Karin EE von Törne Haern ställa ut. Cornelia kom upp den här helgen. Här fotar hon mina målningar.

Ett annat starkt minne från maj var träffen med två av mina kompisar från studietiden i Bromma. Den ena av dem, Doris, hade jag inte träffat på många år. Det var fantastiskt roligt!




När juni månad började var vi på Kreta hos mina släktingar. Vi var där knappt en vecka, men det var en innehållsrik och varm vecka i flera bemärkelser! Varje gång jag ser bilder därifrån längtar jag tillbaka. Här är också morfar (min kusins make) från norra Grekland med.
Under den här veckan tog Owe dykarcertifikat.

Juni innehöll mycket annat också, förstås. Moppe-gudstjänst i Brobyn, en lyckad snabbvisit i Stockholm på vår 35-åriga bröllopsdag, Midsommarfirande, Församlingsutflykt, Owes födelsedag mm.


Nu stannar jag här så länge och fortsätter med juli till december nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar