Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 31 december 2016

Gott nytt!




Klagovisorna är en bok i Gamla testamentet som innehåller just klagosånger och förtvivlan över sin stads och stadens tempels förstörelse. Människor deporterades bort från sina hem. Det var mycket lidande och sorg. Många människor i vår värld skulle känna igen sig i berättelsen och lidandet.

Mitt i boken och mitt i allt elände uttrycks en förtröstan på Guds godhet och nåd. Ett slags trots mot tillvarons ondska och hån. Författaren hävdar att hoppet och nåden är ny varje morgon. 




Herrens nåd tar inte slut,
hans barmhärtighet upphör aldrig.
Varje morgon är den ny.
Från Klagovisorna kap 3





Ett annat bibelord som jag citerade i dag på Nyårsbönen i Matteuskyrkan är från profeten Jesaja kap 43:19:

Nu gör jag något nytt.
Det spirar redan, märker ni det inte?
Jag gör en väg genom öknen,
stigar i ödemarken.

Tänk om vi 2017 kunde lära oss att mer och mer se nytt liv som är på gång, se allt som är gott och kärleksfullt, mitt i öknen och ödemarken, mitt i allt ont och skrämmande, utan att förneka det svåra och mörka i tillvaron. För när vi ser livet, det goda, då växer det mer och mer och får större plats. Så låt oss uppmuntra varandra att se det nya liv som - trots allt - spirar runt omkring oss.





Ett riktigt gott nytt år
vill jag önska mina blogg-läsare!
Ett år med mycket gott nytt liv som spirar!


Alla foton är ifrån Kreta maj/juni 2016

2 kommentarer:

  1. Jag önskar dig och de dina detsamma. Ett gott nytt år, med rätt saker i fokus. Båda texterna du citerar lever jag själv med. Texten från klagovisorna fanns med vid mitt och mannens bröllop. Jesajatexten var mitt tema från september 2015... och har betytt mycket rent konkret för mig. Tänk vad viktigt det är med ord som får plats i våra liv.

    SvaraRadera
  2. Tack Elisabet! Ja, det är bibelord som man kan leva med dag efter dag.

    SvaraRadera