Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 5 december 2016

En fläkt av ...




I en av adventspsalmerna sjunger vi:

Det susar genom livets strid
en fläkt av himmelrikets frid

(Psalm 109 v1, av C Boberg 1883, H Lindström 1984)




Det finns gott om livets strider.
Mycket som upplevs mörkt och omöjligt.

När vi tror att allt är förstört eller försent,
kan vi ändå mitt i allt,
förunderligt nog,
uppleva 
"en fläkt av himmelrikets frid".





Någonting av det tycker jag gårdagens (Andra advents) evangelietext (Mark 1:14-15) handlade om, där Jesus säger: Guds rike är nära . Allt verkade ganska hopplöst, ändå sa Jesus de hoppfulla orden. Guds rike hör inte bara framtiden till, utan det pågår också här och nu, med oss. Kanske ska vi inte förstå ordet "nära" i första hand tidsligt, utan snarare rumsligt. Det är en svindlande tanke att tänka att Guds rike är nära. Hela tiden. Här och nu. Gudomlig närvaro mitt i vardag och vanlighet! Det är en tanke som jag gillar! Den ger mig hopp.




På tal om vardag och livets verkligheter, så har jag idag för första gången i mitt liv varit på en vårdplanering. Planering för mamma. Mamma har blivit bättre och har återfått lite mer av sina krafter. Enligt planen så ska hon få åka hem från sjukhuset imorgon. För min del tycker jag att det känns både hoppfullt och oroligt. Kanske gör det henne gott - kanske inte. Vi hoppas och ber för det bästa.


Vad som inte är vardag och vanlighet är Cornelias resa i Sydamerika - den börjar gå mot sitt slut efter fyra och en halv månad. På fredag flyger de mot Sverige. Det känner jag mig inte ledsen för! :-)

Här är hennes blogg:

1 kommentar:

  1. Dina"Psalm" i små format är så att jag blir berörd, både positivt och negativt.
    Det är alltid intressant att läsa. Kramar 💝

    SvaraRadera