Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 11 mars 2016

Antoni Gaudis hus



I veckan hade Bodens gratistidning ett helt uppslag om Barcelona. De gav tips på sevärdheter. Jag tänkte att jag kan ju bidra lite grand också, eftersom jag alldeles nyss kom därifrån.


Sista kvällen tog vi oss till den stora paradgatan Passeig de Gracia där vi såg två av Antoni Gaudis hus; Casa Batló och Casa Mila. Vi tittade bara utifrån. Det kostade ganska mycket att se husen inifrån. 


Vi blev alldeles glada och upprymda av att se den fantastiska fantasi med färger och former som Gaudi format dessa hus.


Några kvarter längre bort låg nästa hus, med sina egna former. 



Entrén


En detalj; fönster med utsmyckning.



En gavel. Lägg märke till alla runda former. På nedre botten låg (förstås) en Gaudi-butik. Det finns några stycken i Barcelona. 


Genom att lyfta blicken fick vi en aning om hur taket såg ut i rummen. En alldeles egen design.


Ja, det var allt för den här gången. Det kommer mera. Om du slår på etiketten Barcelona ser du tidigare inlägg från Barcelona, bl.a. den helt underbara Katedralen La Sagrada Familia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar