Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 25 september 2014

Syskonens hem



I dag har vi haft Bibelsamtal i Porsökyrkan. Vi pratade om systrarna Marta och Maria och deras bror Lasaros. Som så många andra syskon verkade de vara olika varandra till person och läggning. Det var många intressanta tankar som vi delade med varandra. En del av dem kan jag bygga vidare på till söndagens gudstjänster.




När man läser i Nya testamentet får man ett intryck av att Jesus hade en speciell relation med dessa syskon, ja, att han funnit något av en tillflyktsort hos dem. Hur kom det sig? Hur hade han lärt känna dem? Vad var det som gjorde att han trivdes så bra i deras sällskap?

Deras hem var inte ett traditionellt hem med föräldrar och barn, utan det verkar snarare som om de var unga vuxna utan föräldrar. Förmodligen var föräldrarna döda och Marta var storasyster och hade ett speciellt ansvar för sina yngre syskon.




Jesus verkade leva ett ganska hemlöst liv. Man får ingen känsla av att han hade något riktigt fast hem, utan mer tillfälliga på sin vuxna vandring här på jorden. Kanske passade han bra ihop med de tre singel-syskonen. Jag kan tänka mig att han trivdes att komma dit och bli ompysslad och få god mat av Marta och få en ivrig lyssnare hos Maria. Lasaros vet vi inte så mycket om, men vi vet att Jesus blev ledsen när han hörde att Lasaros hade dött. Man kan fantisera om att Jesus och Lasaros hade en avslappnad kill-relation, spelade spel och skojade...




Ja, det är kul med de många bibliska personerna som gestaltas i Bibeln, så olika och lika varandra. Olika och lika oss. Det finns mycket igenkänning, tycker jag.




Fotona är ifrån Backagården på Österlen.
Helt underbart ställe!
(Visar mer en annan gång)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar