Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 15 september 2014

Att räcka ut handen



Att räcka ut handen...
att samarbeta, att stödja...
att vara i opposition...
att ta ansvar...
att tro, att tvivla, att hoppas...

Vad gagnar vad?


Från en av många demonstrationer i Grekland hösten 2012




Jag är glad att jag inte är statsminister!

I predikan igår talade jag om medmänsklighet, att stödja och hjälpa varandra, att gå med, sida vid sida. Ingen av oss kan leva utan beroende av andra.

Tänk att t.o.m. Jesus som kunde erbjuda evigt liv (!) visade sitt beroende av andra. Han bad t.ex. en kvinna från ett föraktat folkslag om vatten att dricka. Det väckte stor häpnad och förvirring.
Varför skulle då inte jag räcka ut min hand till stöd för någon annan eller för att ta emot hjälp själv?





Så får vi gå, ett steg i taget
vidare
med varandra...

Vi är 87% !
Vi gillar olika!



Fotona är ifrån Naousa i norra Grekland september 2012,
(förutom den första bilden).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar