Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 31 januari 2019

Ömhet




Kylan och de otroligt vackra dagarna fortsätter.




Men det skulle inte göra någonting om det var lite mildare... Minus 25 - 30 grader påverkar både våra kroppar och bilar och hus. Men fantastiskt vackert är det. Vilket ljus!







Strax före jul, tror jag att det var, köpte jag Ylva Eggehorns senaste bok Natt och Dag Ord för årets alla dagar, Verbum. Jag älskar den! En del texter känner jag igen sedan tidigare, andra är nya för mig. Många texter är "öppna", jag får fundera och tolka och pröva dem utifrån mitt eget liv och tro.

Härom dagen, den 26:e, var det en kort text:

Hur mycket ömhet måste vi inte kosta på oss själva 
för att stå ut med de år vi har kvar.

Men nu säger Herren så, han som har skapat dig:
Jag är med dig, jag har kallat dig vid namn,
jag överger dig aldrig.


Överluleå kyrka


Vi får kosta på oss mycket ömhet.
Det värmer i kylan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar