Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 12 januari 2019

Ljus, vind och vatten




Det finns en naturlig rörlighet och äkta (inte konstgjord) förändring i naturen, som sker kontinuerligt. Kanske är det därför som så många av oss tycker om att leva nära naturen eller ta oss ut i naturområden. Det blir aldrig tråkigt.




Ljuset och vinden och vattnet är med och förändrar mark, stenar, växtlighet, ja även moln, himmel och hav. Ljus, vind och vatten påverkar varandra och förändras dessutom själva hela tiden, samtidigt som de förblir sig själva.




Gud brukar liknas vid ljus, vind och vatten.




Även om det finns en rörlighet och förändring i ljuset, vinden och vattnet, så finns det också särskilda stunder av stillhet, vila och rofylld tystnad. Jag tror att de flesta av oss mår väl av att vistas utomhus bara för att andas in en annan luft, se ett annat ljus och beröras av vinden oavsett om vi är mitt i en stor stad eller ute i naturen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar