Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 1 januari 2019

Mitt 2018 Januari-Juni



God fortsättning på det nya året!
Hoppas att året har börjat bra!

Här följer en slags kort resumé över mitt 2018.
Jag tvingar mig själv att bara välja ett foto för varje månad,
vilket är svårt, särskilt vissa månader...


JANUARI


Ett skönt minne från januari var vår knappa vecka på Kap Verde. Solen, värmen, den fantastiska sanden, surfåkarna, det spännande (för oss) och naturliga vardagslivet (för invånarna) på piren mm.

Jag minns också med glädje en dopgudstjänst här hemma där jag fick döpa en hel familj.
Redan i januari kom mycket snö.


FEBRUARI


Från och med februari månad började jag arbeta på halvtid i min tjänst som präst i Svenska kyrkan i Boden. Eftersom det innebar varannan vecka ledigt gav det mig möjlighet till bl.a. en resa ner till Stockholm den här månaden, där jag hade lyckan att träffa båda mina barn samtidigt, eftersom Christofer också var där tillfälligt p.g.a studier. 
Från Matteuskyrkan minns jag särskilt högtiden och glädjen att få konfirmera två härliga vuxna kvinnor, som jag träffat regelbundet i ett antal månader innan. 
Mycket snö i februari.


MARS


Ett roligt minne från den här månaden var antologin med norrbottniska poeter (där jag själv också finns med) Snöstjärnor II, en bokrelease på Kulturens hus i Luleå i slutet av mars.
Om jag ska välja ut en gudstjänst som jag särskilt gläds över så var det Långfredagens Korsvägsvandring i Matteuskyrkan. Så roligt att så många kom och uppskattade vandringen.
Ännu mera snö i mars.

APRIL


För mig sticker särskilt en helg ut i april, tredje söndagen i påsktiden. På lördagen var jag inbjuden till Porsökyrkan i Luleå (där jag tidigare arbetat som präst) för att leda en Skapardag i akvarell. Vi inspirerades av söndagens texter kring temat "Den gode herden". På söndagens gudstjänst delade vi med oss av lördagens målningar och tankar. 
Fortsatt mycket snö!


MAJ


Konstrundan i Norrbotten, där jag fanns med tillsammans med andra elever till Karin EE von Thörne Haern på Kronan i Luleå var en av de roligare händelserna under denna månad, tycker jag så här efteråt, när jag tittar tillbaka på året.
Mycket sol och värme - och översvämning i Boden i maj månad.


JUNI


I Juni hände det ganska mycket; Församlingsutflykt, Mopedgudstjänst, Midsommar, Utställning i kyrkstugan, Präståterträff mm. Det alldeles speciella för vår egen del var ändå Owes 60-års firande. Barnen och jag lyckades överraska honom med en resa till Island. Det var fantastiska dagar. Vilket land! (Fotot ovan är taget mitt i natten)


Jag fortsätter min resumé över året i nästa blogginlägg. Mest för min egen skull. För att jag tycker att det är kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar